Ga verder naar de inhoud
Rapporten Externe auteurs

Allochtonen in het basis- en het secundair onderwijs in Vlaanderen

20 dec. 2005 — D. Hermans - M. Opdenakker

Beschrijving

Jaarboek 'De arbeidsmarkt in Vlaanderen', editie 2005, hoofdstuk 10.

Samenvatting

In de vorige hoofdstukken werd uitvoerig aandacht besteed aan de achtergestelde positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. Een veel gehoorde verklaring voor de achtergestelde positie van allochtonen op de arbeidsmarkt is de achterstelling van allochtonen wat betreft hun onderwijsniveau. Onmiskenbaar is het onderwijsniveau een zeer belangrijke discriminerende factor op de arbeidsmarkt. Het verwondert dan ook niet dat het belangrijk is om inzicht te krijgen in de onderwijsachterstand van allochtonen en de achterliggende processen.

In de eerste twee delen van dit hoofdstuk bieden we de lezer enkele cijfers met betrekking tot de doorstroming van allochtonen in het basis- en het secundair onderwijs. In het derde deel maken we een analyse van de onderwijsloopbanen in het secundair onderwijs van allochtone en autochtone jongens en meisjes met een verschillende socio-economische status. Tot slot trekken we enkele algemene conclusies uit onze bevindingen.

Methodologie

U kan de methodologie van dit hoofdstuk vinden in het uitgebreide rapport waarop het hoofdstuk is gebaseerd, met name het rapport nr. 28 van het Steunpunt Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt (LOA) op de website van het Steunpunt LOA.