Ga verder naar de inhoud
Rapporten

Best practices in competentieontwikkeling: een toetsing bij werknemers. Rapportering werknemersbevraging. September 2010

15 feb. 2011 — I. Willemse - S. De Hauw - A. De Vos

Beschrijving

Zowel onderzoekers als managers zijn het erover eens dat een goed uitgebouwd competentiebeleid veel voordelen biedt voor organisaties. Het laat organisaties toe om een duidelijk beeld te vormen van het aanwezige potentieel en acties te ondernemen om dit potentieel verder te ontwikkelen. Doordat een competentiebeleid steeds strategisch verankerd is in de bedrijfsstrategie en de visie voor de toekomst, kunnen organisaties er via een goed uitgebouwd competentiebeleid ook voor zorgen dat men in de toekomst de juiste persoon op de juiste plaats heeft. Zo kan men werknemers voorbereiden op een rol die ze in de toekomst zouden kunnen opnemen. Verder wordt competentieontwikkeling ook vaak gelijkgesteld aan een bredere inzetbaarheid, wat het mogelijk maakt om sneller in te spelen op veranderingen in de markt, wat dan weer een competitief voordeel oplevert ten opzichte van andere organisaties.

Als centraal project binnen de onderzoekslijn “Competentiegebaseerde Arbeidsmarkt” werd in 2007 de panelstudie “Best practices in competentieontwikkeling: een barometer voor bedrijven” opgestart. In deze longitudinale studie, die loopt van 2007 tot 2011, werden 22 organisaties betrokken die een voortrekkersrol spelen op het vlak van competentiemanagement. Dit panel van organisaties werd opgesplitst in twee steekproeven van respectievelijk 10 en 12 bedrijven die aan het einde van de studie op 3 verschillende tijdstippen bevraagd zullen zijn. Op dit moment werden de 22 organisaties reeds twee maal bevraagd. De gedetailleerde resultaten van deze studies zijn neergeschreven in vier rapporten, uitgegeven bij het Steunpunt WSE (Ryckaert & De Vos, 2008; De Hauw & De Vos, 2009a; De Hauw & De Vos, 2009b; De Hauw, Van Laere, Willemse & De Vos, 2010).

Omdat deze longitudinale studie zich enkel focust op het perspectief van de organisaties, werd onlangs ook een vragenlijst afgenomen bij een steekproef van hun werknemers. Competentieontwikkeling wordt immers beschouwd als een gedeelde verantwoordelijkheid van het individu en de organisatie en onderliggend onderzoek laat ons toe om ook het perspectief van de werknemer mee in kaart te brengen. Het doel van dit rapport “Best practices in competentieontwikkeling: een toetsing bij werknemers” is drieledig. Eerst en vooral willen we nagaan in welke mate werknemers gebruik maken van de verschillende initiatieven die de organisatie hen op het gebied van competentieontwikkeling aanbiedt. Daarnaast zijn we ook geïnteresseerd in de initiatieven die het individu zelf onderneemt om zijn/haar competenties uit te breiden of te versterken. Tot slot willen we ook toetsen in welke mate competentieontwikkeling leidt tot de gewenste uitkomsten.

Referentie

Willemse, I., De Hauw, S., & De Vos, A. (2011). Best practices in competentieontwikkeling: een toetsing bij werknemers. Rapportering werknemersbevraging. September 2010 (WSE Report 1-2011). Leuven: Steunpunt Werk en Sociale Economie.