Monitoringsrapport 2024: Individuele opleidingsdeelname en de opleidingsinspanningen van werkgevers in Vlaanderen
Beschrijving
De Vlaamse arbeidsmarkt wordt geconfronteerd met ingrijpende uitdagingen, waaronder de vergrijzing, technologische innovaties en de klimaattransitie, die leiden tot een veranderende vraag naar vaardigheden. Levenslang leren was daarom een beleidsprioriteit in de vorige Vlaamse Regering en krijgt ook in het huidige Vlaams Regeerakkoord 2024-2029 ruime aandacht. Met deze derde editie van het Monitoringsrapport dragen we, samen met het Departement Werk en Sociale Economie, bij tot dit thema door een gedetailleerd beeld te schetsen van de individuele opleidingsdeelname en de opleidingsinspanningen in Vlaanderen. Op basis van gegevens uit de Enquête naar Arbeidskrachten, de Adult Education Survey en de European Company Survey analyseren we zowel de deelname van individuen als hun motivatie en drempels bij het volgen van opleidingen. Daarnaast belichten we de opleidingsinitiatieven van werkgevers, met specifieke aandacht voor competentiemismatches en veranderingen in competentienoden. We onderstrepen de noodzaak om in te spelen op opleidingsbehoeften, vooral bij kwetsbare groepen zoals kortgeschoolden en 55-plussers. Dit monitoringrapport biedt beleidsmakers waardevolle inzichten om van Vlaanderen een lerende samenleving te maken.
Sarah Vansteenkiste
Referentie
Geraert, F., Debroey, R., Hannon, E., Vansteenkiste, S., & Boey, R. (2024). Monitoringsrapport 2024: Individuele opleidingsdeelname en de opleidingsinspanningen van werkgevers in Vlaanderen (Werk.Rapport 2024 nr.3). Brussel/Leuven: Departement Werk en Sociale Economie/Steunpunt Werk.