Ga verder naar de inhoud
Rapporten

Perspectieven en exclusieven voor competentieontwikkeling en levenslang leren van stakeholders in en om arbeidsorganisaties

17 sep. 2009 — H. Baert - V. Philipsen - I. Clauwaert

Beschrijving

De deelname aan vorming, training en opleiding ligt in Vlaanderen flink beneden wat op Europees niveau als streefdoel wordt vooropgesteld. Om de achterstand te verklaren, kunnen meerdere factoren worden ingeroepen. In dit onderzoeksproject worden er twee belangrijke uitgekozen. Ten eerste de motivatieproblematiek (Wat zet medewerkers er echt toe aan om deel te nemen en wat beweegt werkgevers en leidinggevenden om hun medewerkers te laten deelnemen?). Ten tweede het ontbreken van een voldoende groot draagvlak tussen de betrokkenen, de stakeholders (Wat hebben zij gemeen, over welke redenen of motivaties zijn zij het eens? En over welke redenen of motieven lopen de meningen uiteen?).

Op basis van de wetenschappelijke vakliteratuur en voorgaande eigen onderzoeken, wordt de motivatie - en participatieproblematiek uitgeklaard. Het verdere onderzoek in dit project richt zich op de perspectieven en exclusieven die uit het literatuuronderzoek voortkwamen. VTO-perspectieven omschrijven we als redenen om deel te nemen aan of te investeren in vorming, training en opleiding (VTO). VTO-exclusieven omvatten dan weer redenen om niet deel te nemen aan of te investeren in VTO. Deze perspectieven en exclusieven werden aan de hand van een vragenlijstonderzoek bevraagd bij 449 werkgevers, leidinggevenden en VTO-sleutelfiguren enerzijds en 585 werknemers anderzijds.

Het tweede deel van het onderzoek spitst zich toe op het onderhandelingsgesprek over belangen, motieven, redenen, kortom… de perspectieven en exclusieven met betrekking tot VTO, tussen werknemers en hun vertegenwoordigers enerzijds en werkgevers, leidinggevenden en sleutelfiguren anderzijds. Op basis van een kwalitatief casusonderzoek, werden een aantal contextelementen en randvoorwaarden opgespoord en opgelijst. Deze contextelementen en randvoorwaarden spelen mee in de discussie of onderhandeling tussen werknemer en werkgever over de al dan niet deelname aan of investering in competentieontwikkeling en opleiding.

Een bijkomend resultaat van dit onderzoekproject is de creatie van een „gespreksleidraad‟ die als instrument of vertrekpunt gebruikt kan worden voor het gesprek tussen werknemer, werkgever en andere VTO-actoren, zoals sectorconsulenten en opleidingsaanbieders, over al dan niet deelnemen aan competentieontwikkeling en opleiding. Deze gespreksleidraad is afzonderlijk te downloaden van deze website.

Referentie

Baert, H., Philipsen, V., & Clauwaert, I. (2009). Perspectieven en exclusieven voor competentieontwikkeling en levenslang leren van stakeholders in en om arbeidsorganisaties (WSE Report 22-2009). Leuven: Steunpunt Werk en Sociale Economie.